donderdag 21 juli 2022

File-wandelen in Johnston Canyon & naar de inktpots

Tot groot afgrijzen van de kinderen staat er vandaag weer een wandeling op t programma. We kamperen niet voor niets bij Johnston Canyon, en dus wandelen we vandaag naar minimaal de Upper Falls. Net als tig andere toeristen. T is een beetje file wandelen tot aan de Upper Falls.

Als we bij de Upper Falls zijn is het nog 3 km naar de Inkpots. We hebben dan al 150 meter geklommen in hoogte, en moeten dan nog 150 meter. Prima te doen, de wandeling in Glacier was veel steiler over een kortere lengte. Dus, we gaan ervoor. Het is warm (29-30 graden, veel zon) maar gelukkig lopen we het grootste deel door een bos. Bang voor beren zijn we eigenlijk niet, daarvoor lopen er teveel mensen over het pad. Eenmaal boven is het prachtig mooi, de waterbronnen liggen op een soort plateau. Als je wat langer naar een bron kijkt bubbelt de bodem langzaam omhoog.

De weg terug is gelukkig het merendeel afdalen; daar zijn de kinderen sneller in dan Erik en ik. Met bijna 13 km (12,7 om precies te zijn) in de benen ploffen we na 4 uur wandelen weer in de camper. Ff bijkomen.

Aan het eind van de middag rijden we nog weer naar Banff (helaas... weer geen wildlife te zien langs de weg). Gister zagen we namelijk een een Beavertail-winkel. En 3x raden wat er ook op de food-bucketlist staat. Na zoveel inspanning vinden we dat we wel een Beavertail mogen proberen. En we willen ook nog even het Banff Park Museum bekijken. Dat laatste wordt inderdaad ‘even’, want dat gaat om 17 uur dicht. Gelukkig is het niet groot, dus kunnen we veel van de opgezette dieren makkelijk bekijken. Zo komen we erachter dat de zwarte beer van gister die we heel klein vonden, waarschijnlijk toch gewoon een volwassen exemplaar was.

Ondanks een detour over de Bow valley parkway zien we ook op de terugweg geen wild. Wel een grondeekhoorn die staat te ‘stokstaarten’ op een boomstronk. Waarschijnlijk hadden we dikke mazzel met onze ene beer gisteren.

Op de camping klooien we nog wat bij de rivier. Die is zo koud dat je na 10 seconden geen brainfreeze maar een teen-freeze krijgt. Wel lekker hoor, beetje pielen met stenen. Danaë heeft al een hele collectie mooie steentjes aangelegd.