woensdag 20 juli 2022

Beer: gelukt, 2x zelfs!

Yes!!! Eindelijk, een beer gezien. Een kleine zwarte langs de Bow Valley parkway op weg naar Banff. Rustig aan het eten en het boeide m totaal niet dat er een camper naast 'm stopte om m eens goed te bekijken. Hopelijk zien we ook nog een grizzlybeer. Liefst vanuit de camper… dat wel.

Vanochtend om 9.30 reden we weg van Illecillewaet campground, de eerste stop was Golden. Boodschappen, maar ook voor 'n bezoekje aan de Whitetooth Brewing Company. Maar helaas… die bleek nog gesloten toen we aan de deur rammelden. Even deed een mevrouw de deur open om te vertellen dat ze om 14 uur open gingen. Toen we vertelden dat deze brouwerij op onze Beer-bucketlist stond, mochten we toch binnen komen om wat te kopen. Dus ook deze 'beer'-missie is geslaagd!!

Onderweg naar Banff rijden we door Yoho National park. Daar perst de Kicking Horse rivier zich dwars door een piepkleine kloof heen: een natural bridge (de kloof is zo smal dat je van de ene kant naar de andere zou kunnen stappen). Natural Bridge is onze eerste kennismaking met een drukke toeristische trekpleister. Waar we in de USA over busladingen Aziaten struikelden, zien we nu opvallend veel Indiase  mensen.

Na natural bridge rijden we voor een lunchstop nog door naar Emerald Lake dat een paar kilometer verderop ligt. Het is er kneiterdruk, parkeerplaats vol en ook op de rv-parkeerplaatsen staan allemaal gewone auto’s. We keren gauw om en lunchen even verderop langs de weg. Niet zo boeiend, maar wel makkelijk met een camper. Stoppen, koelkast opendoen, boterhammen smeren en klaar. Over een paar dagen kamperen we op de Kicking Horse campground. Dan kunnen we Emerald lake bewonderen op een moment dat het wat minder druk is.
We stoppen wel nog even bij de Spiral Tunnels, tunnels in de bergen waar de ellenlange treinen doorheen gaan om de pas over te komen. Helaas zien we daar op dat moment geen treinen, maar wel regelmatig langs de snelweg.

Tijdens deze reisdag passeren we de grens van de Pacific Time-zone met de Mountain Time-zone. Daarom leveren we zo maar een uurtje in. Omdat het desondanks nog best vroeg is om al op de campground te gaan staan, rijden we door naar Banff. Een leuk plaatsje, zeker in vergelijking met andere plaatsjes waar we doorheen rijden. Maar ook heel druk en toeristisch. We moeten allemaal weer even wennen aan de 'mensen-massa'.

We eten een ijsje bij Cows, en besluiten daarna te eten bij de Three Bears, een brouwerij waar je ook kunt eten. David en Erik delen een T-bone steak, Danaë een chili hamburger (heet!!), Floris een hele (!) pizza en ik een heerlijke César salad.

Dan gaan we toch echt naar de camping. We zien helaas geen beren meer op de Bow Valley parkway. We hebben een fijne ruime plek tussen de bomen langs de rivier. Alleen… er wonen ook triljoen muggen! Vooral Erik vinden ze lekker, hij zit in no-time onder de enorme bulten. Een flink kampvuur aanleggen helpt maar matig. En ook de spoorlijn loopt vlak langs de camping. Wij horen het niet supergoed vanwege het geruis van de rivier. Maar elders op de camping hoor je alle treinen (en dat zijn er best wat) goed passeren. Zeker wanneer ze toeteren. Zou er dan een beer op de rails staan?

David vindt de bergen in Canada trouwens net Oostenrijk (edit: dit meende hij niet echt 🥸). Maar dat klopt echt niet. Ja. Wel bergen. Maar véél meer ruimte er tussen. En veel meer bergen. En veel meer bossen. Dan is in Europa toch echt veel gekapt, helaas.