vrijdag 8 mei 2009

Vrijdag Lijstjesdag

t Is weer vrijdag. U weet wel, bijna weekend. Behalve bijna-weekend betekent vrijdag ook boodschappen-doen hier. Ja, waanzinnig efficiënt zijn lijken we. Huisgenoot de boodschappen. Ik het lijstje.

En daar wringt de schoen. Bij dat lijstje. Want dat betekent dat ik voor bijna een week vooruit moet verzinnen wat we gaan eten. Op vrijdagmiddag. Wanneer mijn kook-inspiratie toch al diep in de min staat. Voor zover je overigens bij mij van ‘kook-inspiratie’ kunt spreken. Maar dat terzijde.

Dus zwoeg ik mij een ongeluk op dat lijstje.
Zaterdag? Iets makkelijks. Iets met soep ofzo.
Zondag? Ah, dan kookt huisgenoot. Moet-ie zelf maar verzinnen.
Maandag? Huisgenoot niet thuis. Iets uit oven.
Dinsdag? Snelle-pasta-dag.
Woensdag? Pfff…. Preitaart hebben we al een tijdje niet gehad.
Donderdag? Weer iets snels. Misschien toch maar weer roerbaknoedels? Zum kotsen vond ik dat, tijdens mijn zwangerschap en nog heel lang daarna. Maar ‘t was wel heel snel klaar. Toch maar weer proberen dan.
En uiteraard vergeet ik alle dingen waarvan ik me afgelopen week had bedacht dat die aangeschaft moesten worden.

En dan is het rond half 8.
De kinderen zijn opgeborgen, alhoewel de oudste daarvan nog niet overtuigd lijkt. Huisgenoot hink-stap-springt via legobouwwerken en slinks geparkeerde speelgoedautootjes het huis uit. En hij scheurt met de auto – stationwagon, inderdaad – naar de supermarkt. Om daar heel hip en efficiënt met zo’n zelf-scan-unit zijn wagentje overvol te laden. Met alle dingen, en heel veel meer, die ik op het boodschappenlijstje had geschreven.

Hmm. Misschien volgende week ook het boodschappenlijstje eens naar hem outsourcen…

6 opmerkingen:

Linda zei

Tuurlijk, gewoon delegeren die zooi.
Wat geordend dat jullie 1 x in de week boodschappen doen.
Wij zijn van die types die elke dag boodschappen doen. En heel soms in het weekend voor 2 of 3 dagen...

MaMarije zei

@Linda: mwah, georganiseerd? Ik ga toch nog wel 2-3x per week ff naar de buurtsuper. Al was het maar om een excuus te hebben om de kinderen 'uit te laten'. Maar eigenlijk kan ik dan beter naar een speeltuin lopen ofzo. Nouja...

Cisca zei

Ik ben helemaal onder de indruk.
Van het delegeren, en de boodschappenlijst.
Wij doen ook bijna elke dag boodschappen. Alhoewel ik wel eens pogingen doe tot een betere organisatie...

Ilse zei

Wij doen ook voor een week boodschappen zoals drank, yoghurt, koeken voor school etc maar eten dat haal ik bijna elke dag of om de 2 dagen...

Gwennie zei

Vreselijk, hè, iedere keer weer die boodschappen bedenken? Boodschappen doen is nog niet zo erg als boodschappen bedenken....!!

MaMarije zei

@Cisca: kijk, de grote boodschappen doen we 1x per week. Maar, ik vergeet nog wel eens wat op het lijstje te zetten. Zodat ik doordeweeks nog steeds regelmatig een supermarkt van binnen zie...

@Ilse: ja, met het eten gaat het ook wel eens mis: houdbaarheid enzo. Dus eten we aan het eind van de week vaak heel makkelijk ;-)

@Wondelgijn: juist, precies. Doen is niet het probleem, als je maar weet wat je moet halen.