woensdag 8 april 2009

Over de Poets-Pinda en zijn rode pannendak

Hoe vaak hebt u al de dakpannen van uw huis met een hogedrukspuit schoongemaakt? Ah, juist. Dacht ik al. Wij ook niet hoor.

Maar dan kent u onze overbuurman nog niet. Nee. Een man met noeste poetsdrift. Zo één die écht iedere week zijn auto wast.
Niet in de wasstraat maar old-school met de hand. Emmer met sop, doekje erbij. Zachte borstel. En voor de finishing touch een tandenborstel voor de randjes.
Een tandenborstel? Randjes? Jawel, de randjes. Een broedplaats van vuil en viezigheid die randjes. Van de velgen, de achterklep, de portieren en de motorkap. Hij poetst zelfs ónder de motorkap.

Oh. U vraagt zich af waarom ik dit allemaal zo precies kan vertellen?
Nee, ik zit niet de hele dag achter de geraniums te loeren. Onze woonkamer kijkt toevallig uit op zijn garage en zijkant van zijn huis. En vanaf de bank heb ik tijdens het geven van de fles perfect zicht op wat de beste man onder handen neemt. That’s why. He never misses a spot.

Voorwaar ik zeg u: smetvrees heeft deze man met Indisch uiterlijk. Onder ons gezegd en gezwegen: noemen wij hem hier thuis ook wel de Poets-Pinda ;-).

Ook zijn tuin is immer een toonbeeld van strak gecoiffeerde struiken. Geen sprietje groeit verkeerd. Alles in nagenoeg wiskundig-perfecte bolvorm gesnoeid, alsof de jury van de Chelsea Flower Show ieder moment zijn tuin komt keuren. De klimophaag knipt hij zeker 1x per maand bij en hij zorgt dat alle parkeerplaatsen grenzend aan zijn perceel ontdaan zijn van alle onkruid.

Wanneer hij kinderen in de buurt van zijn minutieus geveegde garage-oprit hoort spelen, ontpopt hij zich tot een Buurman Baasje. En gluurt op zijn laddertje over de schutting heen om te zien of er ‘regels’ worden overtreden.
Is dat het geval, en dat is snel kan ik u vertellen, hij heeft kennelijk nogal veel regels, dan worden de kinderen bruusk toegesproken waarop ze – meestal – huilend huiswaarts keren. Ja, zielig. Maar: eerlijk is eerlijk, kinderen zijn nu eenmaal een wandelende verzamelplaats van bacteriën en andere vuiligheid. En dat moet je niet hebben, bij je hagelwitte garagedeur. Dat snapt u natuurlijk ook wel.

Goed. Waarom al deze introductie? Zodat u weet dat het nogal manisch is, die schoonmaak-woede van hem.

De Poets-Pinda heeft momenteel namelijk ‘last’ van grootse voorjaarsschoonmaakdrang. Eerder deze week werd het dak van zijn onberispelijke garage volledig vernieuwd. Kan me niet voorstellen dat het lek was daar. Maar goed.
’s Avonds deed de Poets-Pinda een inspectie van het geleverde werk. En ging met een schrapertje alle voegen langs om kleine stukjes lijm van de dakbedekking – wat zou het anders moeten zijn? – te verwijderen.

Ik vond het al vrij bizar. Maar het hoogtepunt kwam vandaag. Althans, ik dénk dat dat het hoogtepunt is. Ik kan echt niets gekkers verzinnen.

De Poets-Pinda liet namelijk een hoogwerker aanrukken. Ja. Een hoogwerker. Ik vind dat in een straat met rijtjes huizen al een hele bezienswaardigheid. En dat niet alleen. De Poets-Pinda liet een mannetje zijn rode pannendak met een hogedrukspuit schoonspuiten. Owkee...

Even later ging de Poets-Pinda finaal uit zijn eigen dak hersenpan. Wat bleek: het vieze water van zijn schone pannendak liet rode strepen achter op zijn witte muur.

Aiaiai. Als dat nog maar goed komt...

5 opmerkingen:

LindaPindaPoepChinees zei

Een paar dingen wil ik kwijt. Om te beginnen: hahahaahaha, gewelidig beschreven.

Ten tweede, ik heb zelf een vleugje pinda in m´n bloed (echt he.le.maal. niet te zien) en smetvrees is mij niet vreemd.
Indische mensen kunnen heeeeeeel erg schoon zijn.
Dit gen heeft mij overigens compleet overgeslagen.

Ten derde, mijn dakpannen hebben wel aanslag (was mij niet eens opgevallen, maar Ro dus wel), maar ik heb er nooit een seconde aan gedacht om een hoogwerker te huren en ze schoon te gaan spuiten. Wij nemen gewoon nieuwe... (nee hoor, dat doen we wel, maar niet omdat ze vies zijn, maar omdat we een opbouw gaan krijgen en ons dak dus groter wordt... als de gemeente tenminste ooit nog van zich laat horen).

En ten vierde ben ik wel heel benieuwd hoe deze poets-Pinda dit op gaat lossen. Schoonmaken of met de kwast erover...

MaMarije zei

@LindaPindaPoepChinees: Uiteraard is Poets-Pinda hier ons 'koosnaampje';-). En deze man is inderdaad heeeeel érg schoon... Misschien zit t wel gewoon in z'n genen. Tjee, dat zal je maar gebeuren zeg... *is even stil bij t idee*

Wat betreft oplossing: hij heeft gesommeerd dat de muur ook ogenblikkelijk werd gehogedrukspuit. En zo geschiedde...

Krista zei

mmm wij hebben toch wel eens een poging gedaan om met een hogedrukspuit de dakpannen vrij te krijgen van groene algen... Alleen mijn mannetje klom zelf het dak op (van onder af spuiten kan lekkage geven, vandaar...) Ik moet zeggen, als je smetvrees hebt is dat geen lolletje, wat een gore drap komt dan van het dak zeg...

MaMarije zei

@Krista: ja, ik denk ook dat de beste man nachten heeft wakker gelegen over het wel of niet nemen van deze stap...

k Moet overigens eerlijk bekennen dat het toch wel weer fris staat, van die mooie nieuwe dakpannen...

Mrs. T. zei

Oh wat akelig zeg. Daar kan je als normale Nederlandse vrouw toch nooit mee concureren???
Gefeliciteerd met een half jarig kindje trouwens.