dinsdag 23 december 2008

De koffieleut en zijn toverdoos

Vandaag een dagje U. met Man en één kind (de andere zat lekker op de creche). Zo kwam het dat ik om 10 uur reeds hoorcollege kreeg over de geneugten van volautomatische espressomachines in het algemeen en de koning onder deze dingen in het bijzonder.

Moeiteloos oreerde de verkopende koffieleut over de design-koffie-toverdoos die ons voortaan zou verlossen van het Senseo-bocht dat wij nu iedere ochtend tot ons nemen. Senseo? Ja, dan is dit wel even een andere smaaksensatie mevrouw. Dit zijn échte bonen. En hij klopte nog eens zachtjes op het apparaat. Hij wordt binnenkort ook geleverd met een rood-leren buitenkant. Ik verslikte me in mijn eigen slijm (inderdaad, nog steeds verkouden). Rood leren buitenkant? Op een veredelde bruine-bonen-maler? Tuurlijk…

Mag ik u een kopje koffie aanbieden? Manlief heeft ’s ochtends altijd wat meer cafeïne nodig dan ik, dus die riep direct ‘ja graag, doet u mij maar een espressootje’. Dan maak ik voor mezelf even een cappuccinootje. Dan kan ik u direct even de cappuccinotore demonstreren. Oh, u bedoelt dat slangetje en dat tuutje waar de melk uit komt? Normaal gesproken drink ik niet mee hoor. Maar dan heb ik vandaag meteen mijn cafeine-tax gehad, anders sta ik zo te stuiteren, grapte de koffieleut. Kijk, het gaat heel gemakkelijk. En hij deed pfft en sssst met een slangetje in de melk. Minor detail dat er niet alleen melk in z’n bakkie troost terecht kwam, maar ook op z’n toonbank. En dan na gebruik elke keer weer even het slangetje schoonmaken met water. Kun je héél gemakkelijk op dezelfde manier doen. Elke keer schoonmaken als ik cappuccino maak? Ik gooi wel een plens koude melk in mijn koffie. Dat gaat vast veel sneller…

Had ik u al over de onderhouds- en servicebeurten verteld? Onderhoud? Waterfilters? Reinigingstabletten? Servicebeurt van 150 tot 280 euro?? Ja mevrouw, t is net een auto. Die moet u toch ook regelmatig even laten nakijken? Huh?!
En, meneer, wat vindt u van uw espresso? Nou, zei Manlief bedachtzaam, k vind m wat aan de koude kant. We denken er nog even over na.

Geen opmerkingen: