woensdag 22 juli 2009

Niet zielig

Deze is voor alle mensen uit de rij voor de kassa. Want ik hoor het wel. Uw zacht gemompel. Ach kijk daar nou, tjeetje zeg. Verdrietig hoor, zo'n kindje met een spreidbroek...
Deze is voor de mevrouw van de bakkerij - guttegut, arm kind - en voor de kapster - wat zielig -.
En voor alle andere stiekeme staarders die met meelijwekkende Bambi-ogen naar ons prachtigste meisje ooit gluren.
Ik zal het nog één keer uitleggen.

Ja. Onze dochter. Heeft een. Spreidbroek.
Want. Ze heeft. Heupdysplasie.
En nee. Onze dochter is. Niet. Zielig.

Weet u wat pas zielig is?
Straks niet lekker met je broer of je vriendinnetjes kunnen rennen.
Of.
Nieuwe heupen voor je 18de verjaardag. In plaats van een rijbewijs.

8 opmerkingen:

Mrs. T. zei

Precies!

Renske zei

Toen ik als baby van schouders tot tenen in het gips zat, werd er ook het een en ander gezegd. Op een gegeven moment was mijn moeders emmertje vol en toen er iemand zei 'ach gos, wat zielig, twee gebroken beentjes' was haar reactie "ja, we hebben haar van de trap gegooid om te kijken of ze kon stuiteren". Vind het jammer dat ik toen nog te jong was om het me te herinneren, want ik had heeeeel graag de gezichten willen zien :P.

Het zijn irritante dingen, maar zoals je zelf al schrijft: het is voor een goed doel en jij weet hoe het echt zit. Laat die mensen maar l*llen.

Ozowiezo zei

Laat ze maar kijken!
Want ach, dat doen ze altijd.

En dan maar hopen dat ze het voortaan bij kijken laten, en inderdaad niet meer de aanvechting voelen dat ook nog eens te vertalen naar een hardop/hoorbare agguttegut.

prutsen zei

Bah zeg, stomme mensen allemaal. Idd, niks van aantrekken. Danae ziet er op de foto's en filmpjes steeds weer vrolijk en blij uit. Allesbehalve zielig!

hutsefluts zei

Die van mij heeft net geen spreidbroekje aangemoeten, bij de laatste röntgen waren de heupjes de goede kant op gegaan. Ik heb zelf vroeger een spreidbroek aangehad en vond het wel heel zielig dat ze misschien een spreidbroekje aan zo moeten, je wilt natuurlijk dat er niets aan de hand is. Maar het filmpje van je laatst laat wel zien dat kinderen zich echt niet tegen laten houden door zo'n broekje. Danae zat dan wel vast maar dat krijgt die van mij ook zonder spreidbroekje voor elkaar. Niets zieligs dus!

MaMarije zei

@Toaske: precies precies!

@Renske: van schouders tot tenen? Van de trap gegooid? Woehaha :-)))

@Ozowiezo: kijken is inderdaad niet zo erg... Maar het gevoel dat ik iedere keer moet uitleggen dat ze niet zielig is... Misschien maar een keer gewoon keihard bevestigen: "Inderdaad. Echt. Heel. Zielig. Vindt u ook niet? En dan die stralende oogjes. En die big smile. Echt heel zielig ja."

@prutsen: je begrijpt natuurlijk dat we niet filmen als ze niet-gezellig is ;-))

@hutsefluts: eerlijk is eerlijk, wij moesten ook flink slikken toen we het hoorden. Liever niet natuurlijk. Maar als het helpt...

Renske zei

@ MaMarije: van tenen tot schouders ja... Ik had eerst een 'gewone' gipsbroek, maar ik draaide daar dusdanig in dat ik mijn net verbouwde bekken stuk dreigde te draaien. Toen hebben ze me maar helemaal ingepakt. Was gewoon een beetje dwars :P.

Cisca zei

Zo! Dat iedereen het maar even weet!