woensdag 6 mei 2009

5 tegen 1

Hij wilde vanmiddag wel met zijn blote billen buiten lopen. Zei hij. Want dan ging-ie wel naar de wc als hij moest plassen. Zei hij ook.

Met je blote billen buiten? Kijk. Ik ben - hopelijk - een duidelijke opvoeder. Met 'regels zijn regels'-dingetjes. Maar nu, met dit weer, met je blote billen buiten? Dat zijn Spartaanse trekjes. En dat vind ik zielig. Kortom: niet zo'n goed idee, die buiten-blote-billen.

Maar, dat tweede plan, dáár was ik dan wel weer van gecharmeerd. Ja, zo ben ik. Het ijzer smeden als het heet is. Ik rook mijn kans. Dus ik zei: weetjewat? Ga gek. We doen gewoon je luier uit. En je mooie onderbroek weer aan. Dan ben je een echte grote jongen. En als je dan moet plassen, dan ga je gewoon op de wc.

Een beetje onwennig liep hij een rondje in zijn onderbroek. En liet zijn stoere boxershort uitvoerig zien aan zijn zusje. Die vond dat maar wat grappig. Hij voelde wel 10 keer of zijn piemel er niet stiekem was af gevallen. Ja, je weet maar nooit, zo zonder luier. Maar, het ding zat er nog.
Na een flinke beker sap en een minuut of 20 spielerei op de bank, informeerde ik van achter het fornuis - want vorstelijke maaltijd voor Danaë moest gekookt - voorzichtig of het allemaal wel goed ging. Ja hoor, meldde hij. Of-ie televisie mocht kijken. Tuurlijk joh. Als je maar niet vergeet... Neehee, verzuchtte hij. Als ik moet plassen, dan moet ik naar de cee.

En toen, opeens, Mamáá, er komt een plasje aan!!!
Nou, dan laat je rap je fornuis in de steek, kan ik u vertellen. Zeker als er dan een jongetje op je af komt met zichtbare moeite zijn blaas in bedwang te houden. En de wc zich in tegenovergestelde richting bevindt.
Zeg even tegen je plas dat-ie nog even moet binnenblijven, commandeerde ik tegen David. En wij spoedden ons naar de wc. Kom maar naar buiten, plas, sprak David als magische woorden. Hops, het stond 1-0.

Vijf minuten later stond het 1-1. Hij vond het niet zo leuk, zo'n natte onderbroek en natte sokken. Gelukkig hebben we sinds dit weekend een enorme voorraad boxershorts...

Binnen een uur stond het 5-1. Binnen een uur ja. Bij de minste aandrang riep hij Er komt een plasje aan. Snel mama, naar de cee.
Dus sprong ik heen en weer tussen wc, wastafel, fornuis, wipstoel, fornuis en, oja had ik al wc gezegd? Mèn, wat een kabouterplasjes zeg. Om de 10 minuten. Niet zo handig tijdens kook- en voedertijd. En niet zo handig als je eens een boodschap moet doen, bedenk ik me nu. Hoe moet dat nou? Of gaat dat nog goed komen?
Maar goed, je wilt dat je kind zindelijk wordt en vlug een beetje of niet natuurlijk. Alles voor de goede zaak.

Vijf tegen één. Ik vind het reuzeknap. Ben benieuwd of hij op de crèche nu ook eindelijk eens op een potje of zo'n schattig mini-wc'tje wil plassen. En anders gaan we gewoon vrijdag lekker verder.

9 opmerkingen:

Linda zei

Hoera voor David ! Goed man, 5 tegen 1.

Dat van die boodschappen doen is even wennen. Eerst een soort van paniekerig gevoel van "en WAAR kan ik heel snel heenrennen als ie moet?" Maar dan blijkt dat ze helemaal niet per definitie moeten als je op stap bent.
Zeker niet als je niet vergeet voordat je weggaat ze te laten plassen.
En dat gevoel wordt dan steeds minder. Tot het moment dat je ze vergeet te laten plassen voor het weggaan, want het gaat zo goed.
DAN moeten ze plassen in de winkel. Het liefst een winkel zonder openbaar toilet en zeer sagarijnige winkelmevrouw die uitlegt dat de wc alleen voor personeel is.
En nadat je dan je agressie op de dame in kwestie hebt geuit, liefst fysiek, dan ren je naar de wc met het kind in je armen en heel hard hopend dat ie het niet NU doet, zo tegen je kleren aan zeg maar.

Zoiets :-) .

Nee hoor, Timmy heeft nog nooit een ongelukje gehad in een winkel of waar dan ook buiten de deur.
In het allerbegin deed ik 'm bij het weggaan nog wel en luier om. En daarna standaard schone broekjes in je handtas. En doekjes.

En dan komt het allemaal vanzelf goed.

prutsen zei

Gek, want het lijkt al zolang geleden dat ik het mij bijna niet meer kon voorstellen. Maar Grote Pruts heeft eigenlijk ook nooit ongelukjes gehad als we buitenshuis waren. Al had ik steeds allerlei doemscenario's in mijn hoofd. Sommigen raden het af, maar wij hebben met pamperbroekjes gewerkt. We namen hem wel steeds mee als we zelf naar de wc gingen en zetten hem dan op het potje, maar als hij in zijn pamperbroekje deed zeiden we daar verder ook niks over. Als er eens een plasje in het potje was, was het wel feest. Weinig stress voor hem en voor ons (geen natte broeken ;-)) en ineens ging het vanzelf en wou hij zelfs dat pamperbroekje niet aan, en begon dus wel de stress bij mij als we naar de winkel moesten.
Succes! David doet dat precies al heel erg goed.

Cisca zei

Kijk. Dit is duidelijk een geval van: het houdt je van de straat. Want mini-plasjes, dus tijdsbesteding, en dus geen tijd om de straat op te gaan. En je durft sowieso niet weg, want wat als hij moet plassen. Nou.
Daarom dus. Het houdt je van de straat.

ilse zei

Hoi hoi de geneugten van het moederschaop, ja boodschappen doen vergeet het maar alleen in de Hema (daar is een wc nl)

Door zei

Heerlijk logje, ik zit hier hard te lachen, zie het voor me!
Op een moment weet je alle toiletten in de stad; V&D, HEMA enzovoorts. En dan opeens is het niet meer nodig. Ik laat ze trouwens nog steeds plassen voordat we weggaan.

Mrs. T. zei

Been there, done that! ;-)

Het komt vast en zeker goed. Hier poets jongste inmiddels ook zelf haar plas af, want ze moet over een paar dagen naar school! Bij grote boodschappen roept ze gelukkig nog.
Nu 's nachts nog zindelijk worden, want dat wil niet zo lukken.

Kan me voorstellen dat je hartstikke trots bent op de grote vent!

MaMarije zei

@Linda: aha, gewoon nog even een luier om als je weggaat. That makes sense!

@prutsen: ook maar eens even nadenken over die pamperbroekjes. Scheelt weer een hoop gepuzzel bij het naar de wc gaan.

@Cisca: woehaha, inderdaad!

@ilse: Hema *check*. Weet van de AH hier in de buurt dat die op zaterdag standaard de 'plassleutel- en ketting' bij een toonbank hebben hangen. Dus daar zouden we dan ook nog eens boodschappen kunnen doen.

@Door: op commando plassen doet-ie nog niet, helaas. Wel al geprobeerd om ongelukjes voor te zijn. Maar nee... kennelijk ontbreekt daarvoor nog de bediening ofzo ;-)

@Toaske: geduld is van de gouden truck...

Gwennie zei

De eerste stappen zijn gehad! Goed zeg!! Ik kan me nog herinneren dat oudste besloot om tijdens een dagje 'Land van Ooit' de zindelijkheidstraining te gaan oefenen. Echt alle toiletten van het park hebben we 3 x gezien toen!! Zucht...
Maar aan het eind van de dag was er inderdaad maar 1 natte onderbroek en was hij 1 Alfred Jodokus Kwak rijker, die nog jaren naast zijn bed heeft gestaan!
Succes dus met de training!!

MaMarije zei

@Wondelgijn: welkom hier! Ohja, Land van Ooit, dát was gaaf. Helaas bestaat het niet meer, hoorde ik van een collega. Maar eh, léuk, zindelijk worden in een pretpark. Origineel!